Ja, eg er
klar – trur eg. Etter dette studieåret ved BI må og bør såpass kunnskap ha
festa seg attåt det som fanst i hovudet frå før – så ja, eg er klar!
Inngangspartiet ved Skjåk ungdomsskule |
Kva er
det eg snakkar om, skulen i sentrum – det er feil. Det er eleven si læring som
er viktig, altså eleven i sentrum. Men «Skulen i sentrum» er visjon for den nye
skulesatsinga i Skjåk kommune. Intensjonen er å samle tre skular, ein
ungdomsskule og to barneskular, til ein 1-10 skule i sentrum i Skjåk. Er ikkje
dette noko gamaldags tenkjer du. Har vi noko val tenkjer eg. Etter å ha lagt
timeplan i fleire år, vore lærar på ungdomsskulen, og ikkje minst vera mor til
tre ungar i barneskulen, ser eg behovet for å samle den kompetansen som finst i
kommunen på ein stad. Betre utnytting av ressursane. Å kunne posisjonere seg
før ei eventuell kommunesamanslåing tel også.
For korleis får vi søkjarar med den naudsynte kompetansen i for eksempel
musikk når vi på ungdomsskulen åleine kan tilby tre timar per veke, 15%
stilling, totalt?
![]() |
Kva for retning skal eg gå? |
Kva skapar gode læringsresultat?
…var
headingen på Johan From si forelesing den 28.april 2014 ved BI. Han var innom
ulike faktorar for å lukkast med betre læring. Vi kjenner frå både Nordahl og
Hattie at læraren er sentral, men skuleleiinga har omlag like stor innverknad. Skuleleiinga
har den viktigaste og ikkje minst mest utfordrande jobben i skulen. På Udir
sine nettsider står det kor essensielt det er å byggje det profesjonelle
læringsfellesskap. Dette inneber ei kollektiv vurdering der den enkelte
tilsette opplev støtte og utvikling. Vidare står det at for å byggje opp ein lærande organisasjon må både skuleleiing,
lærarar og andre tilsette utvikle seg utifrå felles mål og til det beste for
elevane.

Ser ikkje skogen for berre tre.....
Gode leiarar prioriterer det viktigaste, sa From. Dei ryddar unna oppgåver, og held fokus på kjerneoppgåvene i skulen – å auke læringsutbyttet for elevane. Dei minimerer administrasjon, og bruker ressursane til skulen strategisk godt. Proaktiv leiing legg vekt på gode system for å førebygge problem som kan oppstå, tre til hinder blir hogga ned.
Elevsentrert leiing
Viviane Robinson |
- Leiaren må nyttiggjere seg av kunnskap som gjev betre læring. Han må vite korleis elevar lærer, og korleis lærarar nyttar kunnskapen i si undervisning. Gje konsise attendemeldingar til lærarar, som vidare gjev meir effektiv undervisning.
- Leiaren må løyse komplekse problem. All skuleutvikling er kontekstuell, og kontekstualiteten grip om seg på alle nivå.
- Byggje tillit. Tillit må etablerast slik at du har fått anerkjenning. Dette er fundamentalt for å gå vidare med utvikling av dei tilsette, slik at de saman kan produsere gode resultat. Relasjonar og tillit må liggje til grunn, og som leiar må ein jobbe med dette kontinuerleg.
Robinson
seier og at ein som skuleleiar må kjenne til dei fem viktigaste kjerneaktivitetane for leiing:
- Establishing goals and expectations
- Ensuring Quality teaching
- Leading teacher learning and development
- Ensuring an orderly and safe evvironment
Let`s go - you
are ready?
Lærarane
er den viktigaste ressursen I skulen, og den må bli brukt på rett måte for å få
størst mogleg effekt på læringa til elevane ( Hattie, 2009). Bør ikkje
ressursane til skuleleiar brukast på lærarane som skal gjera jobben for elevane
si læring? Fordelinga 20%-80% må snuast i favør til den pedagogiske leiinga, og
From hevda fleire gonger at noko må skje! Robinsons instructional leadership,
som punkta over peikar til, og verdiskaping mellom elev – lærar – leiing må få
rotfeste i den norske skulekulturen. Som nemnt før; det er leiaren sitt ansvar
at skulen si kjerneoppgåve blir løfta fram – eleven i sentrum!
Så
gjenstår det og sjå, klarar eg å vera ein «change agent» for skulane i Skjåk?
Målsettinga for prosjektet er å tilreggleggje for ein robust 1-10 skule der
læringa til elevane er det sentrale. Å få samla og bringa naudsynte
lærarkompetanse, effektiv utnytting av ressursar, fremje samarbeid på tvers av
skulekulturar, og byggje det profesjonelle læringsfellesskapet – kjem eg i
land? Ikkje åleine, men ved samarbeid med skuleeigarar,skuleleiarar,lærarar
og foreldre. Kollektivt orienterte organisasjonar, med tillit og relsjonsbygging,
kjem best ut.
![]() |
Vi må tydleg vise kva for retning vi skal. |
Vi og kan
klare dette i Skjåk.Endring og utvikling med menneskeleg kapital i botn – med
elevane og skulen i sentrum!
Kjeldeliste:
Hattie, John (2013): Synleg læring – for lærere. Cappelen Damm AS.
Hattie, John (2013): Synleg læring. Cappelen Damm AS.
Nordahl,Thomas (2012): Dette vet vi om klasseledelse. Oslo Gyldendal Norsk forlag AS.
Robinson, Viviane (2011): Student-Centered Leadership. Jossey-Bass.
Nettsider:
http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Organisasjon-og-ledelse/Det-profesjonelle-laringsfellesskap-/
http://www.bi.no/om-bi/ansatte/institutt-for-kommunikasjon-og-kultur/from-johan/
http://no.wikipedia.org/wiki/Thomas_Nordahl
http://no.wikipedia.org/wiki/John_Hattie
http://www.nslf.no/images/Marketing/skolelederen/2012/90985-06-12-skolelederen-siste.pdf
http://www.ks.no/PageFiles/24955/VivianeRobinson.pdf
http://www.logistikk-ledelse.no/2004/kv/kv06-02.htm
http://www.godskole.no/den-gode-skolen
http://www.regjeringen.no/pages/2084909/PDFS/STM200720080031000DDDPDFS.pdf
https://unidirectory.auckland.ac.nz/profile/vmj-robinson
http://www.nslf.no/images/Marketing/skolelederen/2012/90985-06-12-skolelederen-siste.pdf
http://www.ks.no/PageFiles/24955/VivianeRobinson.pdf
http://www.logistikk-ledelse.no/2004/kv/kv06-02.htm
http://www.godskole.no/den-gode-skolen
http://www.regjeringen.no/pages/2084909/PDFS/STM200720080031000DDDPDFS.pdf
https://unidirectory.auckland.ac.nz/profile/vmj-robinson
Bilde nr. 1 er eige bilde.
Bilde nr. 4 er henta frå https://www.google.no/search?q=skog&tbm=isch&imgil=l_hQyIo8e4U3iM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn0.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcR2cHU9m0tOyUqmXxIDN2A1i8GNMgeibQpFjP3bIjmzVMMT1D7N%253B1500%253B1000%253BaMExEUBj-BPgoM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.happywall.no%25252Ffototapet%25252Fmotiv%25252Fskog%25252Ffortryllende-skog&source=iu&usg=__5crbOD09dIC1wlM2D-MOVmytT5o%3D&sa=X&ei=RTGfU93oG6GGywOjl4GYCw&ved=0CB0Q9QEwAA&biw=1219&bih=783#facrc=_&imgdii=_&imgrc=l_hQyIo8e4U3iM%253A%3BaMExEUBj-BPgoM%3Bhttp%253A%252F%252Fstatic.happywall.no%252Fuploads%252Fgalleri%252F262%252Ffortrollande_skog_large.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.happywall.no%252Ffototapet%252Fmotiv%252Fskog%252Ffortryllende-skog%3B1500%3B1000
Dei andre bilda er henta frå
http://www.fotosearch.de/bilder-fotos/leadership.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar